Republika Serbii stanowi dla Federacji Rosyjskiej najbliższego, spośród państw Bałkanów Zachodnich, partnera i sojusznika. Państwa współpracują ze sobą w zakresie politycznym – Rosja broni serbskich interesów narodowych na arenie międzynarodowej, między innymi stosując prawo weta na forum Rady Bezpieczeństwa ONZ w sprawie Kosowa i (nie)uznania go za niepodległe państwo, a także na obszarze polityki bezpieczeństwa. Oba kraje łączy rozbudowana sieć powiązań gospodarczych, w tym w sektorze energetycznym. Celem niniejszego opracowania jest zarysowanie współpracy gospodarczej pomiędzy Belgradem a Moskwą oraz próba ukazania jaką przewagę i wpływy w regionie zapewnia silna pozycja ekonomiczna.
Serbsko-rosyjskie relacje gospodarcze uregulowane są licznymi porozumieniami i umowami, spośród których jako najważniejsze należy wymienić: Porozumienie między Rządem Federacji Rosyjskiej i Rządem Republiki Serbii w sprawie udzielenia Rządowi Republiki Serbii kredytu eksportowego1 (wstąpiło w siłę 1 września 2020), Porozumienie między Rządem Federacji Rosyjskiej a Rządem Republiki Serbii o współpracy w dziedzinie transportu kolejowego2 (wstąpiło w siłę 20 stycznia 2014) oraz Porozumienie między Rządem Federacji Rosyjskiej a Rządem Republiki Serbii w sprawie dostaw gazu ziemnego z Federacji Rosyjskiej do Republiki Serbii3 (wstąpiło w siłę 20 grudnia 2013, z późniejszymi zmianami z 19 grudnia 2017).
W 2019 roku Rosjanie udzielili Serbom kredytu w wysokości 172,5 mln euro. Środki zostały przeznaczone między innymi na sfinansowanie 75% wartości przedsięwzięć w zakresie zaprojektowania i budowy infrastruktury elektrycznej na odcinkach kolejowych Stara Pazova – Nowy Sad i Valjevo – Vrbnica (granica państwowa Serbii z Czarnogórą), a także na zbudowanie centrum dyspozytorskiego dla ruchu kolejowego na terytorium Serbii. Okres powstawania inwestycji wydzielono na lata 2020-2025. Organami uprawnionymi do reprezentacji obu państw na potrzeby Porozumienia4 są: Ministerstwo Finansów Federacji Rosyjskiej i Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego Federacji Rosyjskiej oraz Ministerstwo Finansów Republiki Serbii wraz z Ministerstwem Budownictwa, Transportu i Infrastruktury Republiki Serbii. Udzielenie Serbom pożyczki przez Rosjan5 ma niebagatelne znaczenie. Po pierwsze, Rosjanie dzięki temu zyskują bezpośredni wpływ na rozwój infrastruktury w Serbii i poniekąd mogą go ukierunkować na własne, przyszłe korzyści. Po drugie, przez okres spłacania pożyczki i ewentualnych odsetek, Serbowie nie wykonają zdecydowanego kroku w stronę Zachodu. Wspierając Belgrad finansowo, Rosjanie nie tylko zainwestowali w infrastrukturę swojego sojusznika ale przede wszystkim w jego lojalność i pewne przedłużenie współpracy na kolejne lata.
Od roku 2014 Serbia i Rosja ściśle współpracują w zakresie transportu kolejowego (czego wyrazem jest m. in. wyżej wspomniana inwestycja). Przeprowadzane są wspólne szkolenia serbskich i rosyjskich kadr zatrudnionych w transporcie kolejowym, powołano także Komisję Wspólną, która sprawuje pieczę nad właściwym przebiegiem inwestycji. Koleje Rosyjskie6 zmodernizowały dotychczas ponad 200 km serbskiej infrastruktury kolejowej. W czerwcu 2020 roku w miejscowości Čortanovci dobiegło końca drążenie tunelu na trasie magistrali kolejowej łączącej Belgrad z Budapesztem. Przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez rosyjskiego wsparcia finansowego.
Serbowie i Rosjanie w dużej mierze prowadzą wspólną politykę energetyczną. Rosyjski Gazprom i serbski Srbijagas jeszcze w 2006 roku podjęły współpracę na rzecz planowanej budowy Gazociągu Południowego (South Stream), którego jedna z dwóch nitek miałaby prowadzić z Rosji, przez Serbię do Słowenii i Austrii. Warto zwrócić uwagę, że była to jedna z pierwszych inicjatyw, jakie podjął Belgrad po rozpadzie federacji Serbii i Czarnogóry 5 czerwca 2006 roku7. Podkreśla to fakt, jak ważne dla obu partnerów jest zacieśnianie współpracy. Faktycznie, projekt, który napotkał liczne przeszkody prawne ze strony Unii Europejskiej (szczególnie po aneksji Krymu przez Rosję w 2014 roku), przez terytorium której miałby przechodzić, do dziś nie został zrealizowany.
Rosyjski koncern GAZPROM wykupił w grudniu 2008 roku większość akcji serbskiego przedsiębiorstwa NIS (Naftna Industrija Srbije), które było jednym z dominujących płatników podatków do budżetu państwa. Obecnie Republika Serbii zależna jest od rosyjskiego gazu. Prezydent Serbii, Aleksandar Vučić podkreśla jednak, że jedynym kryterium decydującym o sprowadzaniu gazu z Rosji a nie na przykład z Azerbejdżanu jest kryterium finansowe. Gaz rosyjski jest dla Serbów najtańszy i najbardziej opłacalny8. Jednocześnie, Serbowie pośredniczą w dystrybucji rosyjskiego gazu niemal na cały obszar byłej Jugosławii. Kontrolując sektor energetyczny w Serbii, Rosjanie maja wpływ na stan serbskiego budżetu, na powstające inwestycje i wyniki przetargów na firmy mające owe inwestycje realizować, na infrastrukturę, na kierunek polityki zagranicznej Belgradu, wreszcie na obraz samej Rosji w oczach społeczeństwa serbskiego.
Istotna z punktu widzenia relacji gospodarczych obu państw jest także koncesja na eksport produktów spożywczych do Rosji, jaką posiada Serbia. Po aneksji Krymu w 2014 roku Unia Europejska nałożyła na Federację Rosyjską szereg sankcji, na co Moskwa odpowiedziała wówczas wstrzymaniem importu niektórych towarów m. in. polskich jabłek i pasz. Serbia, niebędąca państwem członkowskim UE, przyjęła na siebie rolę pośrednika, gdyż towary z terytorium UE za jej pośrednictwem docierały do Rosji, omijając sankcje. W październiku 2019 roku w Moskwie zawarto umowę o strefie wolnego handlu pomiędzy Republiką Serbii a Euroazjatycką Unią Gospodarczą (EUG), w której pierwsze skrzypce gra Rosja. EUG może okazać się dla Serbów alternatywną wobec UE, choć władze Serbii zapewniły, że w momencie udanej akcesji do UE, współpraca z EUG zostanie zakończona9.
Poza emigracją do państw europejskich, Serbowie licznie wyjeżdżają do Rosji. Są to przede wszystkim migracje zarobkowe i czasowe. Według danych Urzędu Statystycznego Republiki Serbii, w samym 2020 roku, aż 45,8% wszystkich robót budowlanych, jakie Serbowie wykonali za granicą, zostało zrealizowanych w Rosji. 1937 Serbów i Serbek zostało legalnie zatrudnionych poza granicami swojego kraju, przede wszystkim na terenie Rosji i Niemiec10. Mimo, iż Serbia nie posiada bezpośredniej granicy w Rosją, zarówno współpraca handlowa, jak i migracje pracowników dynamizują stosunki bilateralne Belgradu i Moskwy.
Warto również wspomnieć o próbie zacieśnienia współpracy handlowej w postaci eksportu na rynek rosyjski samochodu produkowanego w serbskim Kragujevacu, a mianowicie Fiata 500L. Zakład produkcyjny w Serbii jest jedynym na świecie wytwarzającym ten model, a sama firma FIAT Krajsler Automobili Srbija jest wiodącym eksporterem w kraju11. Po ogromnym sukcesie na rynku światowym, Serbowie postanowili rozszerzyć grono odbiorców o Rosjan, jednak przedsięwzięcie nie cieszyło się sukcesem i w efekcie zaprzestano eksportu do Rosji.
Kwitnie także współpraca zbrojeniowa. Serbowie modernizują sprzęt swojej armii zapatrując się u Rosjan. W listopadzie 2019 roku do Serbii dotarło m. in. dziesięć poradzieckich opancerzonych pojazdów rozpoznawczo–patrolowych BRDM-2, a następnie cztery bojowe helikoptery Mi-35 i czołgi T-72. Ministerstwo Obrony inwestuje także w broń rosyjską. Współpraca w zakresie zbrojeń jest jedną z najbardziej kosztownych i znaczących dla gospodarczej relacji obu państw. Tym niemniej, jest to temat kontrowersyjny i wzbudzający niepokoje, gdyż gospodarka splata się tutaj z bezpieczeństwem12. Zacieśnianie współpracy z Rosją w sferze obronności może zostać odebrane jako tożsame z rezygnacją przez Serbię z integracji z Zachodem.
Współpraca gospodarcza Serbów z Rosjanami z powodzeniem rozwija się w licznych sferach. Poczynając od rozbudowy infrastruktury kolejowej, poprzez sektor energetyczny, handel artykułami spożywczymi, rozwój budownictwa, eksport samochodów z Serbii do Rosji, aż po sektor zbrojeniowy, wyraźnie widać tendencję do zacieśniania serbsko–rosyjskich więzi handlowych. Rozwój serbskiej gospodarki w znacznym stopniu możliwy jest dzięki pożyczkom od Rosji. Co istotne, w społeczeństwie serbskim ukształtowała się już opinia, iż Rosjanie są największym partnerem handlowym dla Serbii i jest to stanowisko medialnie podtrzymywane13.
⇒ CZYTAJ RÓWNIEŻ: Hermann: Rosyjska demokRACJA okresu putinowskiego ⇐
Moskwą, nawet w relacjach handlowych kieruje koncepcja interesu narodowego14. Myślą przewodnią polityki rosyjskiej, pomimo rozwoju demokracji w państwie, pozostał imperializm, który stanowi motywację do działania Rosji na arenie międzynarodowej i jej dążenia do potęgi. Rosjanie poprzez pielęgnowanie dobrych relacji z Serbami, zachowują swoją strefę wpływu i możliwość oddziaływania na sytuację i politykę Bałkanów Zachodnich. Handel z Serbią jest dla Rosjan nie tylko bezpośrednim źródłem dochodu ale też pośrednim narzędziem dominacji. ,,Rosja rości sobie ambicje bycia mocarstwem, natomiast Serbia jest państwem małym i jej pozycja w świecie jest predestynowana ograniczonym potencjałem’’15. Serbowie prowadzą politykę wielowektorową, handlują zarówno z Unią Europejską, jak i Rosją. Przywódcy Serbii, którzy określają swoje państwo jako militarnie neutralne, starają się zachować równowagę w relacjach gospodarczych. Jednocześnie, zdają sobie sprawę, że przysłowiowy krok bliżej w stronę Moskwy to tym samym krok dalej od Brukseli.
Artykuł został pierwotnie opublikowany w kwartalniku “Myśl Suwerenna. Przegląd Spraw Publicznych” nr 4(6)/2021.
[Grafika: В правительственном комплексе «Палата Сербии» состоялись переговоры Владимира Путина с Президентом Республики Сербии Александром Вучичем.; kremlin.ru, lic. CC]
_______________________________
1. Ros. Соглашение между Правительством Российской Федерации и Правительством Республики Сербии о предоставлении Правительству Республики Сербии государственного экспортного кредита.
2. Ros. Соглашение между Правительством Российской Федерации и Правительством Республики Сербии о сотрудничестве в области железнодорожного транспорта.
3. Ros. Соглашение между Правительством Российской Федерации и Правительством Республики Сербии о поставках природного газа из Российской Федерации в Республику Сербию.
4. Por. Соглашение (…) экспортного кредита.
5. Warto pamiętać, że nie jest to pierwsza taka pomoc dla Belgradu ze strony Moskwy.
6. Ros. Российские железные дороги. Największe przedsiębiorstwo transportowe w Rosji.
7. Republika Serbii formalnie istnieje od 5 czerwca 2006 roku. W latach 2003-2006 Serbia wraz z Czarnogórą tworzyły federację Serbię i Czarnogórę. W latach 1992-2003 Serbowie i Czarnogórcy tworzyli Federalną Republikę Jugosławii, która z kolei została utworzona po rozpadzie Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii (1945-1992).
8. M. Marszałkowski, Prezydent Serbii: Nie mamy alternatywy wobec rosyjskiego gazu, Biznes Alert, https://biznesalert.pl/serbia-rosja-gaz-vuvic-azerbejdzan-energetyka/, (dostęp 20.11.2021).
9. M. Szpala. I. Wiśniewska, Serbia w Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej, Ośrodek Studiów Wschodnich, https://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2019-11-06/serbia-w-eurazjatyckiej-unii-gospodarczej, (dostęp 25.11.2021).
10. Грађевински радови у иностранству, 2020, Републички завод за статистику, https://www.stat.gov.rs/sr-cyrl/vesti/20210615-gradjevinski-radovi-u-inostranstvu/, (dostęp 25.11.2021).
11. Rocznie eksportuje produkty o wartości przekraczającej miliard euro.
12. W 2019 roku Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej podało informację o utworzeniu w przyszłości w Serbii bazy przeciwlotniczej (de facto przeciw NATO). W kwietniu 2019 roku Minister Innowacji i Rozwoju Technologicznego Serbii oraz dyrektor koncernu energii jądrowej w Rosyjskiej Państwowej Korporacji Energii Atomowej Rosatom podpisali memorandum w sprawie podjęcia współpracy w dziedzinie energii jądrowej.
13. Western Balkans Regional Poll, Center for Insights in Survey Research, https://www.iri.org/sites/default/files/final_wb_poll_deck_for_publishing_1.pdf, (dostęp 26.11.2021).
14. M. Babić, Rosja na Bałkanach Zachodnich. Interesy narodowe i wpływy polityczne, w: M. Babić, I. Jakimowicz-Ostrowska (red.) ,,Bałkany w XX wieku/ Problemy konsolidacji i integracji’’, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014.
15. L. Leszczenko, Współczesne stosunki serbsko-rosyjskie, ,,Republika Serbii Aspekty polityki wewnętrznej i międzynarodowej’’, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2016, s.188.