Dzień 24 lutego 2022 r. z pewnością będzie jednym z przełomowych momentów w historii XXI w. Po raz pierwszy od II Wojny Światowej w środkowo-wschodniej części Europy doszło do otwartej konfrontacji zbrojnej między dwoma państwami. Jednocześnie jest to pierwszy konflikt zbrojny, który ma miejsce bezpośrednio przy zewnętrznej granicy Unii Europejskiej i NATO. Wojna pomiędzy Rosją a Ukrainą doprowadziła do wielu zmian w dotychczasowych stosunkach międzynarodowych. Ma ona również bezpośrednie przełożenie na stosunki między Polską i Białorusią, które znalazły się w dwóch przeciwnych obozach.
W poniższej pracy autor postara się przeanalizować relacje między oboma państwami w świetle konfliktu zbrojnego trwającego na Ukrainie, ze szczególnym uwzględnieniem czynników politycznych, w tym międzynarodowych, społecznych i gospodarczych. Punktem wyjścia będzie sierpień 2020 r., kiedy doszło do masowych strajków na Białorusi w związku ze sfałszowanymi wyborami. Był to początek pogłębiającego się kryzysu w relacjach polsko-białoruskich. Analiza zakończy się na czerwcu 2022 r., kiedy to powstał ten artykuł.
Przyczyny i przebieg polsko-białoruskiego kryzysu granicznego
Na wstępie należałoby scharakteryzować oba państwa, które będą przedmiotem analizy. Polska jest republiką parlamentarną znajdującą się w Europie Środkowej. Posiada dostęp do Morza Bałtyckiego na północy, na południu zaś naturalną granicę kraju stanowią pasma górskie – Karpaty, Sudety, Beskidy. Sąsiaduje z Federacją Rosyjską, Litwą, Białorusią, Ukrainą, Słowacją, Republiką Czeską, Niemcami. Zamieszkuje ją 38 138 000 ludzi, co sprawia, że jest 37. najbardziej zaludnionym krajem świata1. Religią dominującą jest katolicyzm, który wyznaje 85% mieszkańców kraju2. Polska jest członkiem NATO oraz Unii Europejskiej. Kraj jest 24. siłą militarną na świecie3. Białoruś zaś jest republiką semiprezydencką, położoną w Europie Wschodniej. Sąsiaduje z Polską, Litwą, Łotwą, Federacją Rosyjską i Ukrainą. Zamieszkuję ją 9 324 0004 obywateli, co daje jej 95. miejsce pod względem najbardziej zaludnionych państw świata4. Przeważającą religią jest prawosławie, które wyznaje 83% mieszkańców tego kraju5. Białoruś stanowi 52. siłę militarną na świecie6.
Diametralne zmiany w relacjach między Polską a Białorusią nastąpiły po 9 sierpnia 2020 r., gdy ogłoszono Alaksandra Łukaszenkę zwycięzcą wyborów prezydenckich, które z kolei opozycja uznała za sfałszowane. W wyniku tego w Mińsku i kilkudziesięciu innych miastach doszło do masowych protestów, które były brutalnie tłumione przez siły rządzące7. W odpowiedzi na te wydarzenia Polska oraz inne kraje UE podjęły decyzję o oficjalnym braku uznania wyników wyborów w tym kraju8. Polska aktywnie włączyła się w działania dążące do udzielenia wsparcia protestującym obywatelom Białorusi, wyrażając jednocześnie solidarność z nimi (przywrócono m.in. normalne funkcjonowanie polskich konsulatów na Białorusi)9. W związku z tym władze białoruskie w marcu 2021 r. rozpoczęły działania wymierzone w liderów mniejszości polskiej na Białorusi, którzy zostali aresztowani10, oraz w szkolnictwo polskie, w którym miano gloryfikować „bandytów”11. Jednocześnie oba państwa w ramach „zasady wzajemności” wydaliły część personelu dyplomatycznego strony przeciwnej12.
Równolegle UE przyjmowała kolejne pakiety sankcji wymierzonych w przedstawicieli białoruskich władz i firm z nimi powiązanych, które zakładały m.in. zakaz udzielania nowych kredytów bankom białoruskim, obrotu białoruskimi papierami wartościowymi lub obligacjami krótkoterminowymi i świadczenia usług inwestycyjnych, ograniczenia w imporcie papierosów, ropy i produktów ropopochodnych oraz chlorku potasu, zakaz eksportu sprzętu telekomunikacyjnego13. W odpowiedzi Białoruś zdecydowała o zawieszeniu uczestnictwa w pracach Partnerstwa Wschodniego, zawieszeniu umowy z UE o readmisji oraz czasowym obniżeniu rangi stosunków dyplomatycznych z UE14. W lipcu 2021 r. rozpoczęły się masowe naruszenia granic Litwy i Łotwy przez migrantów, którzy kierowali się na zachód z terytorium białoruskiego, co skutkowało tym, że oba kraje zdecydowały się na wprowadzenie stanu wyjątkowego. Ten sam proceder rozpoczął się również na granicy polsko-białoruskiej, co sprawiło, że w samym lipcu Straż Graniczna odnotowała 3,5 tys. prób przekroczenia tejże granicy15. W związku z tym w dniu 2 września br. na wniosek Rady Ministrów prezydent Polski wydał rozporządzenie o wprowadzeniu stanu wyjątkowego w niektórych miejscowościach na terenie województwa podlaskiego oraz lubelskiego16. Stan wyjątkowy został wprowadzony na 30 dni. Władze Polski oskarżyły rząd Białorusi o celowe i wrogie działania, które miałyby prowadzić do konfliktu na zewnętrznej granicy UE17. W odpowiedzi Mińsk oskarżył Polskę o analogiczne działania, zaś swoje poczynania przy granicy określił jako pomoc humanitarną, udzielaną migrantom18. W samym 2021 r. doszło do 7 463 prób przekroczenia granic Polski na odcinkach będących jednocześnie granicami zewnętrznymi UE, co stanowiło przyrost incydentów o 216% w porównaniu do roku poprzedniego19.
Sytuacja, jaka miała miejsce na granicy w okresie od lipca do grudnia 2021 r. w sposób naturalny przekładała się na stosunki dyplomatyczne między oboma państwami. Eskalacja kryzysu spotkała się z reakcją przedstawicieli państw zachodnich i organizacji międzynarodowych. W dniu 10 listopada 2021 r. przewodniczący Rady Europejskiej Charles Michel w swojej wypowiedzi zapewnił o solidarności UE z Polską i potępił działania Mińska20. Tego samego dnia z inicjatywy kanclerz Niemiec Angeli Merkel odbyła się jej rozmowa telefoniczna z Prezydentem Federacji Rosyjskiej Władimirem Putinem, który zaproponował, by Unia Europejska rozmawiała bezpośrednio z białoruskim rządem w celu znalezienia rozwiązania, zaś rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow w swoim komunikacie odrzucił oskarżenia, jakoby Rosja miała cokolwiek wspólnego z konfliktem. Zapewnił jednocześnie, że Rosja będzie wspierać bratnie państwo w jego konfrontacji z Zachodem, wyrażając jednak gotowość do rozmów z państwami UE21. W dniu 12 listopada 2021 r. pojawiło się oficjalne oświadczenie Rady Północnoatlantyckiej, w którym zdecydowanie potępiła ona przedłużającą się instrumentalizację nielegalnej migracji, sztucznie stworzonej przez Białoruś, deklarując zachowanie czujności w sprawie dalszych prowokacji ze strony Białorusi na jej granicach z Polską, Litwą i Łotwą22. W dniu 21 listopada 2021 r. premier Polski Mateusz Morawiecki odbył spotkania ze swoimi odpowiednikami w Litwie, Łotwie i Estonii, gdzie poruszył kwestię bezpieczeństwa granic państw członkowskich, opracowania wspólnego stanowiska i dalszych działań w kwestii kryzysu. W dniu 24 listopada br. doszło do spotkania szefów rządów państw Grupy Wyszehradzkiej (V4). Na wspólnej konferencji premierów V4, która w dużej mierze dotyczyła kryzysu granicznego, szef polskiego rządu ocenił, że „poziom solidarności, pozytywnej odpowiedzi na nasze obawy i refleksje”, z jakimi się tu spotkał, jest „budujący i bezprecedensowy”23. W ciągu kilku kolejnych dni premier Polski spotkał się z premierem Chorwacji Andrejem Plenkovićem, prezydentem Republiki Francuskiej Emmanuelem Macronem, kanclerz Angelą Merkel i jej następcą Olafem Scholzem oraz Borisem Johnsonem24. Równolegle 2 grudnia 2021 r. Rada Unii Europejskiej ogłosiła decyzję o przyjęciu kolejnego, piątego już pakietu sankcji wobec Białorusi, w ramach którego objęto sankcjami podmioty spoza Republiki Białoruś, które uczestniczyły w procederze dowożenia nielegalnych migrantów do owego kraju. W rezultacie restrykcje ekonomiczne dotknęły (wraz z poprzednimi pakietami) 26 podmiotów. W tym samym dniu kolejne sankcje wobec Białorusi ogłosiły USA, rozszerzając listę osób objętych zakazem wjazdu o 20 przedstawicieli reżimu, uderzając jednocześnie w zakłady petrochemiczne: Białoruską Kompanię Potasową, jej ukraińską spółkę zależną Agrorozkwit, spółkę Sławkalij, budującą nowy zakład na Białorusi o wartości 2 mld dolarów. Sankcje dotknęły również przedsiębiorstwa wchodzące w skład kompleksu wojskowo-przemysłowego: AGAT (produkcja specjalnych środków łączności dla sił zbrojnych), Kidma Tech (celowniki do broni strzeleckiej i artyleryjskiej), Biełtiecheksport (państwowa agencja mająca monopolistyczną pozycję w eksporcie i imporcie uzbrojenia) oraz Peleng (systemy celowania przeznaczone dla rosyjskich czołgów i pojazdów opancerzonych). Do restrykcji amerykańskich przyłączyła się również Wielka Brytania i Kanada25.
Białoruś i Polska w obliczu wojny na Ukrainie
Dnia 24 lutego 2022 r. na Ukrainę wkroczyły wojska Federacji Rosyjskiej, rozpoczynając pełnoskalowy konflikt, który w narracji Moskwy nazwany został operacją specjalną. Jednym z kierunków, z których uderzyły siły rosyjskie, była Białoruś. Udostępniając swoje terytorium jednostkom rosyjskim, które zostały tam zgromadzone w ramach ćwiczeń wojskowych „Sojusznicze Zdecydowanie 2022 r.”26, została ona uznana, zgodnie z prawem międzynarodowym, za państwo-agresora. Tego samego dnia Alaksandr Łukaszenka wyraził swoje pełne poparcie dla działań Moskwy, obarczając winą za konflikt Kijów27. Jednocześnie zdementował informację o faktycznym udziale jednostek białoruskich w ataku28. Pomimo tego od początku konfliktu Mińsk oferował swoje usługi w pośredniczeniu w rozmowach pomiędzy Rosją a Ukrainą, co zaowocowało serią rozmów, z których pierwsza miała miejsce 28 lutego br. w obwodzie homelskim29. W oficjalnym przekazie przyjęto również narracje o białoruskim narodzie, który pragnie pokoju i zakończenia rozlewu krwi30. Równolegle wdrażano zmiany prawne wynikające z nowelizacji ustawy oświatowej, zatwierdzonej przez Alaksandra Łukaszenkę w styczniu br., która nie przewiduje możliwości kształcenia w języku mniejszości narodowych, co bezpośrednio uderzyło w polskie placówki oświatowe31.
W obliczu agresji rosyjskiej władze Polski już 24 lutego oficjalnie potępiły działania tego kraju32 i rozpoczęły działania humanitarne, wspierające Ukrainę i uchodźców wojennych. Kluczową rolę wobec kryzysu odegrało społeczeństwo oraz organizacje pozarządowe, które od pierwszych dni konfliktu spontanicznie niosły pomoc zarówno jego ofiarom, jak i siłom zbrojnym Ukrainy, przekazując dary na ich rzecz. Według danych Straży Granicznej do Polski od początku wojny do czerwca br. przybyło 4021 mln uchodźców33, z czego około 1,2–1,5 mln przebywa tam do dnia dzisiejszego. Warszawa zaangażowała się również we wsparcie militarne dla Kijowa, przeznaczając tylko do czerwca br. na ten cel ok. 7 mld34 zł. Jednocześnie Polska, będąc w strukturach NATO i UE, stała się jednym z liderów w pracach nad kolejnymi pakietami sankcji wymierzonych w Federację Rosyjską, jak również Białoruś. Jak pisze Kamil Kłysiński z Ośrodka Studiów Wschodnich: „sektorowe sankcje ekonomiczne nałożone na Mińsk ukierunkowane są na pełną blokadę eksportu najbardziej dochodowych grup towarowych: wyrobów tytoniowych, produktów naftowych, paliw i substancji bitumicznych (wcześniej nieobjętych restrykcjami), nawozów potasowych, produkcji drzewnej, cementu, wyrobów metalowych, żelaznych i gumowych. Embargo dotyczy sprzedaży produktów i technologii podwójnego zastosowania, niezbędnych do funkcjonowania białoruskiego sektora zbrojeniowego. Sankcje weszły w życie ze skutkiem natychmiastowym od dnia ich ogłoszenia, jednocześnie dozwolona jest realizacja (nie dłużej niż do 4 czerwca) umów zawartych przed 2 marca. Ponadto zakazem wjazdu do UE objęto kolejne 22 osoby (w sumie już 707), głównie wysokich rangą oficerów armii białoruskiej”35. Również na kanwie tych, jak i wcześniejszych wydarzeń utrzymano decyzję o zamknięciu granic z Białorusią. Do czerwca br. działają 2 przejścia graniczne z Polską dla ruchu osobowego: Bobrowniki – Berestowica oraz Terespol – Brześć. Ponadto działa przejście graniczne obsługujące wyłącznie ruch towarowy: Koroszczyn (Kukuryki) – Kozłowicze36.
Relacje polsko-białoruskie w świetle wojny na Ukrainie. Analiza
Od sierpnia 2020 r. mamy do czynienia z kryzysem w stosunkach dyplomatycznych między oboma państwami, który został pogłębiony w wyniku agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Zarówno kryzys graniczny, jak i późniejsze stanowisko Łukaszenki w sprawie wojny jasno wskazują na realizację polityki zgodnej z interesami Kremla i stopniowej utraty podmiotowości jego państwa na rzecz związkowości i stopniowej federalizacji z Rosją. Próba odgrywania roli pośrednika w tym konflikcie ma jedynie łagodzić nastroje wewnętrzne wśród białoruskiego społeczeństwa, nie będąc wiarygodnym w oczach Zachodu, a realizując jednocześnie narrację Moskwy. Należy tu podkreślić, że fakt, iż Mińsk dał pełne przyzwolenie na przeprowadzenie ataku ze swojego terytorium, czyni je państwem-agresorem. Możliwość wykorzystania tego konfliktu przez Białoruś do ewentualnych negocjacji dyplomatycznych z Zachodem, w tym również z Polską, z dniem 24 lutego przestała istnieć, a kraj ten pozostał bez możliwości manewrów dyplomatycznych, w pełni uzależniając się od Rosji.
Zamknięte granice i kolejne sankcje spowodują redukcję białoruskiego eksportu o ponad połowę. Największe straty wynikną z zablokowania sprzedaży drewna, wyrobów drzewnych, artykułów metalowych i żelaznych. Wpływ nowych restrykcji doprowadzi do znacznego obniżenia się białoruskiego PKB oraz zaniku relacji gospodarczych z zachodnimi sąsiadami. Również na tym polu Mińsk stanie się uzależniony od Rosji i to tam, lub za jej pośrednictwem, będzie musiał szukać nowych rynków zbytu (najpewniej na Dalekim Wschodzie).
Wzrost opresyjności wobec własnego społeczeństwa, systematyczne prześladowanie mniejszości polskiej zamieszkującej Białoruś i udział w agresji na Ukrainę doprowadziły do kryzysu również w relacjach kulturowych – ma on znaczne przełożenie na społeczeństwa obu państw. Doprowadziło to do sytuacji, w której kolejne miejscowości w Polsce zrywają porozumienia z miastami partnerskimi na Białorusi, zaprzestano wymian artystycznych, a mieszkańcy tego kraju mogą być postrzegani jak uczestnicy napaści zbrojnej. Pole do dialogu, które daje kultura i aktywność kulturowa, przestało istnieć i dosłownie zostało zagrodzone murem.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Rzeczypospolita Obojga Narodów 2.0 – czy to możliwe?
Biorąc pod uwagę powyższe czynniki, wydaje się, że w chwili obecnej relacje polsko-białoruskie na wielu polach nie istnieją i mamy do czynienia ze znaczącym kryzysem. Oba państwa znalazły się w dwóch zwalczających się obozach w każdej z możliwych dziedzin życia. Jednocześnie zaprzepaszczono możliwość faktycznego zbliżenia się narodów, które przez wieli były sobie bliskie. Fundament, budowany powoli, acz systematycznie od dziesięcioleci, rokujący dobrze szczególnie w ostatniej dekadzie, został zburzony. Znów znaleźliśmy się w punkcie wyjścia.
Artykuł został pierwotnie opublikowany w kwartalniku “Myśl Suwerenna. Przegląd Spraw Publicznych” nr 1-2(7-8)/2022.
Grafika:pixabay.com
_______________________________
1 Hasło: Poland, w: Encyklopedia Britannica, https://www.britannica.com/place/Poland, dostęp: 28 V 2022 r.
2 Mały Rocznik Statystyczny Polski 2021, Warszawa, s. 119.
3 https://www.globalfirepower.com/countries-listing.php, dostęp: 28 V 2022 r.
4 Hasło: Belarus, w: Encyklopedia Britannica, https://www.britannica.com/place/Belarus, dostęp: 28 V 2022 r.
5 https://tinyurl.com/z3rbbu65, dostęp: 28 V 2022 r.
6 https://www.globalfirepower.com/countries-listing.php, dostęp: 28 V 2022 r.
7 https://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2020-08-10/masowe-protesty-na-bialorusi, dostęp: 28 V 2022 r.
8 https://pism.pl/publikacje/Miedzynarodowe_konsekwencje__wyborow_prezydenckich_na_Bialorusi, dostęp: 28 V 2022 r.
9 M. Mucha, Możliwości rozwoju sytuacji na granicy polsko-białoruskiej, „Myśl Suwerenna” 2021, nr 3, s. 93–95.
10 https://www.gov.pl/web/szwecja/przesladowanie-polakow-na-bialorusi, dostęp: 1 VI 2022 r.
11 https://eng.belta.by/politics/view/belarus-to-respond-to-foreign-destructive-actions-138834-2021,dostęp: 1 VI 2022 r.
12 https://www.rp.pl/kraj/art8647351-polska-odpowiada-bialorusi-wydala-dwoje-dyplomatow, dostęp: 1 VI 2022 r.
13 https://www.pism.pl/publikacje/Unijne_sankcje_przeciw_Bialorusi, dostęp: 2 VI 2022 r.
14 https://www.pism.pl/publikacje/perspektywy-stosunkow-ue-bialorus, dostęp: 2 VI 2022 r.
15 https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C941261%2Cstraz-graniczna-udaremnila-kolejne-proby-nielegalnego-przekroczenia-granicy, dostęp: 2 VI 2022 r.
16 https://dziennikustaw.gov.pl/D2021000161301.pdf, dostęp: 2 VI 2022 r.
17 https://www.gov.pl/web/premier/bezpieczenstwo-polski-na-pierwszym-miejscu–stan-wyjatkowy-przy-granicy-z-bialorusia, dostęp: 2 VI 2022 r.
18 https://www.gazeta.ru/social/news/2021/08/13/n_16380644.shtml, dostęp: 2 VI 2022 r.
19 https://www.strazgraniczna.pl/pl/granica/statystyki-sg/2206,Statystyki-SG.html, dostęp: 03 VI 2022 r.
20 https://www.consilium.europa.eu/pl/press/press-releases/2021/11/10/intervention-du-president-charles-michel-a-l-issue-de-sa-rencontre-avec-le-premier-ministre-polonais-mateusz-morawiecki-a-varsovie, dostęp: 4 VI 2022 r.
21 https://lenta.ru/news/2021/11/10/razgovor, dostęp: 04 VI 2022 r.
22 https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_188529.htm?selectedLocale=en, dostęp: 05 VI 2022 r.
23 https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1007963%2Cpremier-morawiecki-ofensywa-dyplomatyczna-polski-przynosi-efekty-naplyw, dostęp: 05 VI 2022 r.
24 https://twitter.com/michaldworczyk/status/1464250991147106318?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1464251187105091588%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es3_&ref_url=https%3A%2F%2Fwydarzenia.interia.pl%2Fkraj%2Fnews-dyplomatyczna-ofensywa-rzadu-sytuacja-na-granicy-wciaz-jest-nId5680266, dostęp: 05 VI 2022 r.
25 K. Kłysiński, P. Żochowski, Białoruś: kolejne sankcje Zachodu, Ośrodek Studiów Wschodnich, https://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2021-12-03/bialorus-kolejne-sankcje-zachodu, dostęp: 05 VI 2022 r.
26 A. Dyner, Przed atakiem – rosyjsko-białoruskie ćwiczenia Sojusznicze Zdecydowanie, PISM, https://www.pism.pl/webroot/upload/files/Biuletyn%20PISM%20nr%2037%20(2456)%2024%20lutego%202022%20r.pdf, dostęp: 05 VI 2022 r.
27 https://eng.belta.by/president/view/lukashenko-reveals-details-of-his-talk-with-putin-about-ukraine-148079-2022, dostęp: 05 VI 2022 r.
28 https://eng.belta.by/president/view/lukashenko-belarusian-army-not-involved-in-russias-special-operation-in-donbass-148078-2022, dostęp: 5 VI 2022 r.
29 K. Kłysiński, Polityczne manewry Łukaszenki – Białoruś wobec wojny, Ośrodek Studiów Wschodnich, https://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2022-03-01/polityczne-manewry-lukaszenki-bialorus-wobec-wojny, dostęp: 5 VI 2022 r.
30 https://eng.belta.by/president/view/lukashenko-belarusians-are-for-peace-148800-2022, dostęp: 5 VI 2022 r.
31 K. Kłysiński, Likwidacja polskiego szkolnictwa na Białorusi, Ośrodek Studiów Wschodnich, https://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2022-06-10/likwidacja-polskiego-szkolnictwa-na-bialorusi, dostęp 5 VI 2022 r.
32 https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/komunikat.xsp?documentId=46D05344F0494503C12587F30050EC4B, dostęp: 6 VI 2022 r.
33 https://twitter.com/Straz_Graniczna/status/1536236523191951360?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1536236523191951360%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2F300gospodarka.pl%2Fnews%2Fuchodzcy-z-ukrainy-w-polsce-liczba, dostęp: 6 VI 2022 r.
34 https://www.bankier.pl/wiadomosc/Dworczyk-Polska-do-tej-pory-przeznaczyla-na-wsparcie-militarne-Ukrainy-7-mld-zl-8339932.html, dostęp: 6 VI 2022 r.
35 K. Kłysiński, Białoruś: nowe sankcje UE za udział w agresji na Ukrainę, Ośrodek Studiów Wschodnich, https://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2022-03-04/bialorus-nowe-sankcje-ue-za-udzial-w-agresji-na-ukraine, dostęp: 06 VI 2022 r.
36 https://www.gov.pl/web/dyplomacja/ostrzezenie-msz-dla-podrozujacych-na-bialorus, dostęp: 6 VI 2022 r.
